Thursday, July 5, 2012

كل ما يتعلق واي بروتين طريقة استخدامه و فوائده كمال اجسام

فوائد,الواي,بروتين,كمال,اجسام,تضخيم,ضخامة,عضلات,رياضة,جيم,اضخم,اسرار,تغذية,سليمة,صحية,طريقة,تناول,واي,بروتين

طبعا هناك انواع كثيره من البروتينات الداخله في تركيب المكملات ولكن انا حتكلم عن الواي بروتين فقط واللي هو مصدر لأغلب أسئلة المبتدئين في عالم كمال الاجسام..


طبعا كبداية هذا المنتج عباره عن مكمل غذائي يعني ماهو وجبه كامله وانما وجبه تكميليه.


واي بروتين


يعني لو حاب تضخم اعرف انك محتاج تزود الكارب في اكلك ولو حاب تنشف هالبروتين حيكون جدا ممتاز لانه لا يحتوي على دهون والكالوريز قليله.





1- الواي بروتينWhey Protein



هو بروتين مصل الحليب او ما يسمي ب بروتين الشرش.





طبعا يوجد شركات كثيره ولكن اشهرها واكثرها قربا لقلبي:ee2:



Optimum 100% Whey Protein


يتميز الواي بروتين عن غيره بــــ



سهولة تناوله (خفيف وطعمه ممتاااااااااااز)

عالي جدا في قيمته البيولوجيه.

واحلى شي فيه واهم شي انه سريع الامتصاص والهضم من 45 الى 60 دقيقه..

طبعا هذا غير احتوائه على نسبة ممتازه من الاحماض الامينيه والفيتامينات والكالسيوم...

طريقة استخدامه:

طيب اللي استنتجناه انه سريع الامتصاص فأفضل طريقه لاستخدامه هي..

عند الاستيقاظ من النوم لان العضله يكون لها فتره ما وصلها غذاء صايمه:wink2:

بعد التمرين وكأقصى حد ساعه ونص لان في التدريب يصير عملية تفكك للانسجه العضليه وبعد التدريب يقوم الجسم ببناء العضل من جديد ويتجاهل هذه العمليه بعد ساعتين.

نصيحتي..

بعد التمرين مباشره خذ شي فيه فاست كارب لتحفيز نشاط الانسولين (عصير العنب ممتاز).

وبعده بربع ساعه خذ الواي بروتين.



افضل طريقه لإستخدامه..

سكوب مع الحليب قبل الافطار.

سكوب مع ماء بعد التمرين.

سكوب مع حليب قبل النوم.


*اذا كنت تنشف فـ استخدمه مع حليب منزوع الدسم واذا ماقدرت الماء يكفي.


95 التعليقات:

جزاك الله خير يا كابتن

انا حاليا استخدمه بجانب ال 2222 السائل قبل التمرين

واستخدم الارجينين بعد التمرين ثم الوي بروتين مع الحليب

وانا عمري 33 والعب حديد من 12 سنه

موضوع رائع بارك الله فيك + لو سمحت انا مش فاهم حجم معيار كلمة ( سكوب ) دي ياريت توضحلي وشكرا

السكوب بتكون كوباية صغيرة تكون داخل علبة المكمل الغذائي ...

كابتن اني حاليا دأستخدم حارق دهون والـ2222 والمدرب نصحني عل الشهر الجاي ابدأ بأستخدام الواي بروتين لأن عندي 5 كيلوات زيادة بوزني دهون...تنصحني بهذا الشغل لو لازم اغيره ؟

ايه علاقة الواي بروتين و ان وزنك زيادة 5 كيلو ... انت عاوز تضخم و لا تخسس ... من كلامك انت عاوز تخس لانك تسخدم حارق للدهون ... بعد انتهاء الكورس ابدا باستخدام الواي بروتين و لكنه يعطي عضل صافي قليل الدهون ...

الواي بروتين يعطي عضل صافي من الدهون ... و ذلك اذا كنت ترغب بالتنشيف ... عاش يا بطل

انا بستعمل واي بروتين بس وبستعملو مرة واحدة بعد التمرين انا 17سنة وياريت نصيحتك

تمام يا بطل ... استمر

السلام عليكم اني وزني 80 كيلو تنصحوني اخذ اي نوعيه من البروتين
ومحتاج ضخامه وتقسيم عضل

نرجو كتابة الوزن و الطول و العمر

السلام عليكم ..
مساك الله بالخير ..
حبب اسأل المدرب عن شيء
انا وزني 49 وطولي 164
وحابب استخدم الوي بروتين فهل تنصحني بيه والا لا

انصحك بسرياس ماس يا وحش ... او فيه كورس جامد جدا و هو علبة اسمها بيف امينو و فيها 400 حباية و 120 حباية من انابول و هذا الكورس يقعد معاك شهر بالظبط و جسمك هيبقي جامد جدا ... بس اهم شئ تقولي انت بتعلب من كام شهر او كام سنة و نظام لعبك و اكلك ايه بالظبط ... عشان اقدر افيدك اكتر و كمان عشان اشوف اذا كان الكورس السابق ذكره يمشي معاك ولا لا و لو كده اشوفلك غيره و يكون مناسب معاك ... و عااااااااش يا بطل الابطال

يا كوتش انا عندى ٢٠ سنة طولى ١٧٠ وزنى حاليا ٧٢ كنت بلعب من سنتين بس مقطع و بدات بقالى ٣شهور و نسبة البروتين اللى باخدها من الاكل الطبيعى ايام التمرين من ١٥٠ ل ٢٠٠ و انا عايز اضخم هل لازم اخد مكمل واى بروتين او غيره و لا الاكل الطبيعى كفاية

نسبة البروتين لديك ممتازة لان اللاعب يريد 2 جرام بروتين لكل 1 كيلو جرام من وزن جسمه ...و لكن نرجع و نقول ان الضخامة العضلية لا يمكن ان تظهر الا بالمكملات الغذائية و احيانا بالمنشطات لبعض الاشخاص ... نصيحتي لك بان
تأخذ مكمل غذائي بدون اي منشطات لفترة شهر و تشوف جسمك و وزنك زاد ام لا ... بالنسبة لكورس المكمل الغذائي يحدده الكابتن السؤل عن حضرتك ... و عااااااااااااش يا بطل

السلام عليكم يلبطال ان عمري٢١ ووزني ٧٢ وطولي ١.٧٤ انا كنت امارس رياضة واقطع والان صار لي ٤ شهور في كمال الاجسام العب٨٠كيلو في الصدر ان اتقدمت على شباب صار ليهم ٢و٣سنوات في الميدان بس وزني مابيزيد فقط قوت تحملي هي لبترتفع ما اخد بروتين مادا تنصحوني وهل واي بروتن يكفي لوحده

تمام يا بطل ... و عاااااش ... اذا كنت تريد زيادة وزن اهتم بالتغذية ... و ممكن تأخذ مكمل غذائي سيرياس ماس فهو افضل من الواي بروتين ...

انا عمري 19 ووزني كان 60 قبل 4 شهور اما ذحين وزني 66 وطولي 176
وانا اليوم مشتري الواي بروتين (: فيدني ياكوتش الله يخليك

اقرأ الموضوع يا بطل ... فيه كل النصائح ... عاااااااااااش يا وحش

لكن لااعر ف طريقة الاستخدام opti-men 180 وamino complete360 انا عمري 20 سنة وزني 70كيلو وعندي واي بروتين و

امينو كومبيليت الجرعة تكون اربع كبسولات مرة واحدة او اكثر من مرة في اليوم , و تأخذ بين الوجبات الرئيسية او معها , و يفضل تناولها مع عصير ... اوبتي مين حبة بعد الفطار و حبة بعد الغذاء و حبة بعد العشاء ... واي بروتين سكوب مع الحليب قبل الافطار و سكوب مع ماء بعد التمرين و سكوب مع حليب قبل النوم

أنا عمري 21 ووزني 73 وطولي 170 وعندي الواي بروتين وأمينو 2700 لو سمحت أبي أعرف أحسن طريقة للإستخدام

طريقة تناول الواي بروتين كما بالموضوع فوق ... اما امينو 2700 طريقة استخدامه 3 حبات قبل كل وجبة رئيسية بحوالي نصف ساعة و 3 حبات اخري بعد التمرين مباشرة يعني في اليوم 12 حبة ... بالتوفيق يا بطل

انا عمري 25سنه وزني 70كغ و طولي 1.76 ٠ماذا تنصحني ان اتناول البروتين٠٠٠مدة تدريبي 4 سنوات دون إنقطاع.وشكرا

اريد تضخيم وزيادة في الوزن

@mokadem Alilo
سيرياس ماس ... مكمل غذائي قوي جدا ... و يعطي ضخامة عضلية و زيادة في الوزن
و يوجد مكمل ايضا اسمه الدب الروسي

...عاش ياكبتن ... سؤالي ياكوتش انا بتمرن تقريبا من شهرين ونص الوزن 80 والطول 178 واستخدم سوبر ماس والامينو advanced 2300 مدري اذا عندك خلفيه عن هالامينو ولالا
وحاليا ابغي اثبت على هالوزن واكبر العضله تنصحني بشو ياكوتس

اهتم بالتغذية ... و زيادة الوزن في اداء التمارين ... تناول المكملات الغذائية بانتظام

كابتن انا كنت بستخدم سوبر جينرز انا كنت 64 كيلو وطولى177 العنر 24 سنه
بعد استخدامه بشهر ونص بقيت 78 كيلو
المشكله هو فعلا رمى فات فجسمى وتمام بس لاحظت بدا يطلعلى كرش
دلوقتى بفكر اجيب واى بروتين هل اخد جمبه امينو ولو هاخد امينو اخد امينو كام

انا كان وزني 133 و الحين صار 89 وبدي اثبت و ابني جسم

الاهتمام بالتغذية ... تناول كورس مكملات قليل الدهون

i thank u for this subject, and for answering all these q's .. i really learned alot

سلام عليكم 24 طول 173 الوزن 77 .اي احسن واي بتنصحني به هل يوجد حاجة اخرى اتناولها بجانب واي .ما رأيك في TITANIUM WHEY شكرا أخي

الواي بروتين يعطي عضل صافي ... ممكن تاخد معاه جلوتامين

سلام عليكم 24 طول 173 الوزن 77 .اي احسن واي بتنصحني به هل يوجد حاجة اخرى اتناولها بجانب واي .ما رأيك في TITANIUM WHEY شكرا 

ممتاز اخي لكني افضل واي بروتين

سلام عليكم العمر 27 الطول 162 الوزن 58 ابغى اقسم عضلات جسمي ابي افضل طريقه

السلام عليكم العمر 24 سنه العب منذ 3 شهور وزنى كان 115 اصبح 105 الطول 170 عاوز اضخم العضل و انشف الدهون بس امكانياتى ضعيفه مدياُ ارجوا المساعده

السلام عليكم انا عمري 21 و طولي 176 صرلي 11 شهر بتمرن حديد وزني كان 58 والان 63 نصحوني بسيريس ماس او ميغا ماس او واي بروتين اي واحد ممكن يفيدني في زيادة الوزن حابب زيد وزني على الاقل 10 كيلو

السلام عليكم .. انا طولى 174 وزنى 65 لعيت لفترة قبل كدا حوالي 5 شهور وكنت باخد سيرياس ماس بعد الشهر التانى ووزنى زاد شويه ودلوقتى رجعت العب تانى وبفكر ااخد واى بروتين .. تنصحنى بايه

السلام عليكم انا طولي 171 ووزني 60 صرلي بتمرن شهر ونص زاد وزني كيلو ونص بس صار في عضل يعني بشيل صدر 60 كيلو حابب زيد وزني اقل شي 10 كيلو لحتى يصير وزني 70 شو بتنصحني يا كوتش مع العلم انو امكانياتي الماديه ضعيفه شوي بس حلمي أبني جسم بس مو ضخامه كتيرشي يتناسب مع طولي بعتذر عالاطاله

السلام عليكم كوتش انا عمري 16 وزني 53. السؤال هل يصح لي تناول ال whey protein في هذا العمر و كم من الوقت يستغرق ظهور نتيجة و هو يفيد في تضخيم العضلات?

انا عمري 19 وزني 81 طولي 176 ارين ان اضعف احرق دهون هل واي بروتبن يساعد على حرق دهون

السلام عليك يا كابتن .انا طولي 1.87وزني 97كلو أمارس رياضة كامل الاجسام 4شهور .عيز أستعمل نوع من البروتن لخلي جسمي دو عضلات بارزة .ﻷشارة كابتن عضلاتي مش مشدودة

اه عمر ي 30سنة يا كبتن

السﻻم عليكم .. انا عمري 16 طولي 163 ووزني 59 لي شهرين داخل بالحديد وش تنصحني فيه استخدمه ؟

@ali mansor
لا انصحك بذلك اصبر حتي تعدي 21 سنة

@Anonymous
الواي بروتين هو بروتين قليل الدهون بمعني انه يجعلك تحصل علي عضل صافي نسبيا من الدهون ... اذا اردت ان تقلل من دهون جسمك لابد ان تحسن من طريقة تناولك للطعام بمعني ان تمنع الاكل المقلي بالزيوت و تمنع المشروبات الغازية بانواعها و مثل ذلك الكثير ثم تفكر بعد ذلك في تناول مكملات لحرق الدهون ...

يا كوتش انا وزني 69 وطولي 167 وعمري 27 دخلت النادي لعبت 4 شهور وبعدها وقفت شهرين ودحين رجعت تاني ليا شهر ابا اقسم شوية عضلات وانشف البطن من الكرش واقسمها ايش تنصحني ؟

السلام عليكم
كابتن هختصر عليك
انا وزني 85 وطولى 180 - طريقة أكلى فطار الصبح عادى وبكون مخلص غداء الساعه 6 بالكتير والعشاء خفيف ممكن جبنه أريش بالسطله
بقالى 5 شهور تمرين متواصل 5 أيام بالأسبوع
إبتديت أستخدم واى بروتين
ولكن المشكله إن عندي دهون على الصدر مش كتير وكمان بطني
مع العلم بأن العضله قوية ولكن الشكل مش تمام
أعمل إيه تانى علشان أشيل الدهون اللى على صدرى وبطني
ياريت نصيحتك
عاش يا كابتن
:)

السلام عليكم
كابتن هختصر عليك
انا وزني 85 وطولى 180 - طريقة أكلى فطار الصبح عادى وبكون مخلص غداء الساعه 6 بالكتير والعشاء خفيف ممكن جبنه أريش بالسطله
بقالى 5 شهور تمرين متواصل 5 أيام بالأسبوع
إبتديت أستخدم واى بروتين
ولكن المشكله إن عندي دهون على الصدر مش كتير وكمان بطني
مع العلم بأن العضله قوية ولكن الشكل مش تمام
أعمل إيه تانى علشان أشيل الدهون اللى على صدرى وبطني
ياريت نصيحتك
عاش يا كابتن
:)
كمان ياريت تقولى أستخدم إزاى الواى يروتين
علما بأنى بتمرن الساعه 9 بالليل وبخلص الساعه 11
بفطر الساعه 12 تقريبا" وبتغدي الساعه 5:30
ألف شكر يا كايتن

السلام عليكم
انا وزني 75 وطولي172
راح ابدأ ببرنامج P90x
ونفسي اخذ واااي بروتين لكن ما اعرف استخدمه وقد ايش الكمية ومتى افضل وقت اخذه

انا ابغى انزل 3 كيلو ثم اشد الجسم وابني عضل متوسط فقط لا احتاج للتضخيم او تكبير

ياليت اللي عنده جواب يخبرنا

تقسيم البطن يأتي من حرق الدهون و طريقتها انك تنظم غذائك و سلوك طعامك يعني تمنع مشروبات غازية و اكل محمر في الزيوت و هكذا ... و طبعا تمرينات البطن

استخدام الواي بروتين مشروح بالموضوع يا ابطال ... و بالنسبة لدهون البطن و الصدر قولنا حلها تنظيم الطعام و سلوكك في تناول الطعام

سلام كوتش..انا طولي ١٧٠ ووزني ٦٢ صرلي بتدرب شهر ونصف واول مرة بتدرب بحياتي..مت تنصحني باخذ بروتين؟وما هو؟ وإذا كنت اريد زيادة وزني هل تدريب المعدة ياثر على ذلك؟

يا كابتن انا طولي 177 ووزني 82 وكم اخد بروتين واي

السلام عليكم
كابتن اود شراء
GNC Pro Performance® 100% Whey Protein - Chocolate
مع العلم ان طولي 180 والوزن 59
ماهي نصايحك ؟

السلام عليكم ياكابتين انا طولي ١٦٧ وزني ٧٩ والان صارلي بالنادي ٣ اشهر وحاب انزل وزني وابني عضل تنصحني استخدم بروتين او مكمل غذائي لاني بصراحه ماعندي اي فكره بذا الموضوع وشكرا

@ahmad

انت عاوز تزيد 7 كيلو ... هتاخذ سيرياس ماس و امينو بيف مع دينابول ... و تمارين البطن طالما لا تزيد عن حدها لا تؤثر علي شئ

انا وزني ٥٥ وطولي ١٧٦ وعمري ٢١ بدررب ليا ٣ اسابيع ، ودي ازيد وزني باسرع طريقة !

السلام عليكم ورحمه الله الله اكر عليكم يا شباب وبجد الله ينور عليك يا كوتش وربنا يجعله فى ميزان حسناتك لو تسمحلى يا كوتش ب استفسار صغير انا عندى 26 سنه وزنى 56 طولى 170 لعبت قبل كده بس بعد شهرين ملاحظتش اى تغيير فا اتخنقت وقعدت لكن دلوقتى قررتت انزل التمرين وابنى جسمى عايز ابقى فيتنس وابنى جسمى صح وياريت حضرتك تكتبلى او تقولى ايه الكورس المناسب بالنسبالى والجعرات والمواعيد والتمرين هيبقى ازاى والنظام الغذائ لان انا اوقات ممكن ماكلش يوم كامل وممكناكل فى اليوم 4 مرات واوقات مرتين وليلى نهارى ونهارى ليلى لان شغلى بالليل وبرجع منو الساعه 2 بس فيه صاله جنبى بتفضل فاتحه اتمنى مكونش طولت عليك واسف انى بزعجك واتمنى ترد عليا وتفيدنى بخرت حضرتك وياريت لو حضرتك بتبيع المكملات او الحاجات دى تقولى على الكميه الى هحتاجها واسعارها ولكم جظيل الشكر يا كوتش

وزنى 80 وطولى 190 وعمرى 35 ويدوب ابتديت امارس رياضة الحديد واريد نظام غذائى جيد واى انواع البروتين وكيفية استخدامها ونوع التمارين وعدد الساعات اليومية رجاء المساعدة لو سمحت يا كابتن

كابتن أنا وزني 92 كيلو و طولي 194 سم أمارس كمال الاجسام لمدة تقارب سنة واحدة آخد real mass هل أضيف له اي حمض اميني ؟؟ او انصحني بشيء اخر بارك الله فيك

ايه رأيك ف mass gainer يا كوتش

انا بنت ٣٠ سنة بغيت نزيد وزني

السلام عليكم لو سمحت سوال انا اتمرن والحمد لله جسمي كويس وزني 85 طولي 186 وجسمي متشرح كامل بدون دوهون والعضله ظاهره جدا بس حابب استخدم بروتين شو تنصحني وهل لو بطلت تميرين جسمي يصبح فيه دهون

السلام عليكم ..
ياكابتن ؛ انا عمري:24
وطولي: 165
وزني 52 كيلو
انا العب تمارين بس متقطع .
ولم يتغير شي فأنا زي ما كنت قبل التمارين
ارغب با تجسيم عضلي و زياده بالوزن .. ارجو ان تنصحني .
مع العلم باني اتمرن طبيعي "بدون الات حديديه"
يعني :- ضغط - جري - شد بطن ..الخ
اتمنى ان تفيدني.

هل يوجد اضرار لاستعمال واي بروتين من سن 16 سنة ؟؟ و لو في اية هية؟؟

و لو في اضرار هل يوجد شئ اخر مثلة مناسب لسني ؟؟ و شكرا..

لسلام عليكم .. انا طولي 160 وزنى 50 لي حوالي 5 شهور وكنت باخد سيرياس ماس بعد الشهر التالث . ووزنى زاد 2كلغم فقط وتركته بعدها شهر وبفكر ااخد واى بروتين .. تنصحنى باي




مرحبا انا وزني 90 وطولي 178 وعمري 35 سنة انا بلعب من شهرين كان وزني 105 وعندي دهون بالبطن والصدر وغذائي منظم وابتعد عن الدددهون. ...سؤالي اذا قمت باخذ البروتين واستمريت بنفس الطريقة هل ستذهب الدهون ويحل مكانها عضل ام يجب ان اتخلص من الدهون اولا ثم اقوم باخذ البروتين... ام علي ان اخذ شيئ غير البروتين واذا كان ذلك ما المناسب لي.....وشكرا لهذا الموقع الوارئع

السلام عليكم ..
انا طولي 169 ووزني 70 .. وبقالي 3شهور فقط في الجيم ... الكابتن نصحني اني ابدأ بأخذ الواي بروتين ... متخوف نوعا ما من اعراضه الصحيه .. وطريقة استخدانه المناسب لإحتياجي هل هو كما ذكرت في (المقال) ولا يتعين نظام اخر .. سؤال اخير هل يتم أكل كارب قبل التمرين ايضا ولا فقط بعده .. وشكرا ليك يا كابتن

كوتش انا عمري 28 وزني 85 طولي 177 سم
وبلعب كمال الاجسام مت 4 شهور
عاوز اخس 7 كيلوا رجاء ماهي الطريقة
مع الغلم استخدمت اللايبو 6 ولم يغطي اي نتيجة وشكرا

لو سمحت ياكبتن انا بتمرن من حوالى شهر وطولى 183ووزنى 91 وعمرنى 26 وعاوز أخذ الواى بروتين انزولات ياريت تفدنى

السلام عليكم انا عمري 16سنة العب حديد مند ستة اشهر لكم توقفت الضخامة من الشهر الراع تقريبا لدا اريد اخد بروتين هل تنصحني بالواي وشكرا

السلام عليكم ، انا كنت عاوز استفسر عن كورس مكمل مناسب للتنشيف وزيادة العضل ، انا ٢٠ سنة وطولى ١٨٠ و وزنى ٨٤ ، وياريت تقولى يا كابتن ايه الافضل الواى ولا السرياس ماس ، ولو هستخدم حاجة منهم هل هحتاج حاجة تانية جنبه زى الكرياتين او الامينو ٢٢٢٢

سلام عليكم شباب اولا جزاك الله خيرا على المقال الرائع انا شاب مبتدأ في رياضه كمال اجسام وجسمي نحيل جدا مع اني باكل كتير بس مابسمن ياريت احد يفيدني او يعطيني نصيحه وجزاكم الله خير الجزاء

لو سمحت يا كابتن انا وزنى 62 و طولى 189 والسن 22 سنه وانا لسه مبتدىء فى رياضه كمال الاجسام تنصحنى اعمل ايه

نا وزني ٦٠ وطولي ١٨٣ والعب حديد من اسبوع وابي شئ قوي جدا ابي ازيد خلال شهر ١٥ كيلو وكمان الكرياتين والاحماض الامينية والبروتينات ابي اقوى شئ وانا ٱخذ دروس مكثفة في الحديد...

اتمنى تفيديني ... اقدر استتخدم واي بروتين لتنشيف ويخلصني من الترهﻻت ﻻن بلعب حديد ومش باين من الترهل

هلا موتش انا عمري ١٩ وزني ٨٠ طولي ١٧٥ اريدك تنصحني اي نوع بروتين استخدم ووين افضل بروتين السيرياس بروتين ولا الميجابروتين ٤٠٠ ولا الواي بروتين وشكرا

July 10, 2014 at 4:06 PM

السلام عليكم، انا عمري 16، طولي 170، وزني 53، انا الشهر الجاي حدخل النادي، حبدأ من الصفر اول مرة ادخل نادي في حياتي وابغا ابني جسمي واقسمو صح، ايش تنصحني هل استخدم بروتين؟ ، النوع؟ ، الوقت؟ ،لمدة؟

سلام عليكم , انا 17 سنه وزني 73 كيلو بقالي شهرين في الجيم هل متاح لي استخدم الواي بروتين ? ونا افضل طريقه للتخلص من دهون البطن مع اني محافظ جدا علي الاكل الصحي ال مسلوق مع عدم المشروبات الغازيه او الوجبات السريعه لمده شهرين

السلام عليكم
العمر 25
الطول 169
الوزن 66
الحميه الغذاءيه
الافطار: 4 بياض بيض مسلوق + 1 نقانق ديك رومي + شوفان مع حليب خالي الدسم + 3 تمرات
سناك تفاحه مع حليب خالي الدسم
الغدا: سلطه خضار مع صددر دجاج مسلوق
تمرين
العشاء: حمص مع سلطة خضار على توست اسمر
قبل النوم تفاح اخضر مع حليب خالي الدسم.

هل تنصحني باستخدام الواي بروتين ومتى يتم استخدامه

انا فتاه عمري 21 ووزني69 -68.. وطولي160 واداوم على الرياضه الايروبيكس والاثقال الخفيفه والهروله لمدة20 او30 دقيقه او استبدلها20 دقيقه اوربتراك.. يوميا ماعدا الايروبيكس 3 مرات اسبوعيا لمدة ساعه.. مع تمارين شد للجسم يوميا.. واريد استخدام البروتين لزيادة الكتله العضليه ما المناسب لي.. انا لا اريد اكتساب وزن ابدا..

السلام وعليكم انا وزني 85 وطولي 175 واخذ بروتين واي هل تنصحني فية او لا الرجاء الرد اريد اشد الصدر وابرزة

يعطيك العافية كبتن
حابب استفسر منك
انا عمري 18 وطولي 178 تقريبا
وصرلي اكثر من شهر لاعب يعني بالسنة لاعب 4 شهور بس مقطع بيناتعم
وجسمي ناقصو اكل وبروتين وجسمي تقريبا مفصل
ي ريت تنصحني ي كبتن وشكرا الك

سلام...انا عمري 23..طولي 186...وزني 80...صرلي شهر في الجيم...شو بتنصحني استخدم؟؟

السلام عليكم كابتن عمري ١٨ سنه وطولي ١٦٥ ووزني ٦٠ كيلو صارلي شهر بلعب حديد وعايز اخذ واي بروتين وعايز جسمي يصير جامي هل يصبح جسمي جامد بثلث شهور بعد اخذ الواي بروتين مره وحده بل اليوم اريد رائيك ونصيحتك

السلام عليكم..انا بنت عمري ٢٦ كنت معتمده ع البروتين بالاكل بس.. وزني حاليا٦٣ الطول١٦٤.... عندي الواي بروتين ومو عارفه استخدمه وكم كميه الحليب او الماء المستخدمه مع الواي

Post a Comment

خليك متعاون و ساعدنا في نشر الموقع

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More